54 procent van de patiënten die niet tevreden zijn met hun zorgbehandeling, dienen geen klacht in. Ze zijn bang dat de relatie met hun arts op het spel komt te staan of denken dat ‘het toch geen zin’ heeft.

Vermeldt RTLnieuws op 12-06-2013

Dit percentage is aannemelijk. Patiënten durven geen klacht in te dienen, omdat er een afhankelijkheidsrelatie bestaat. Wat als de zorgverlener boos is, of er ontstaat een discussie?

Wat wij als zorgaanbieders moeten beseffen is dat er een wederzijdse afhankelijkheid bestaat. De zorg is ingericht omdat er mensen zijn met een zorgbehoefte, niet andersom er zijn geen patiënten gekomen om de instellingen te vullen.

Voor beide partijen geldt dat het samenwerken in openheid het beste resultaat oplevert en de prettigste ervaring. Als zorgaanbieder hoor je een klachtenregeling te hebben, dat is bekend. Maar hoeveel scheelt het voor een patiënt als je bij aanvang al zegt.

“Dit is de klachtenregeling waarbij ik ben aangesloten. Ik heb voor Klachtenportaal Zorg gekozen, omdat ze ook bijstaan bij ontevredenheid en situaties die u niet met mij durft of kunt oplossen. Ik doe er alles aam om u zo goed mogelijk te verzorgen, maar blijf alstublieft niet met ontevredenheid rondlopen”

Klachtenportaal zorg is opgericht voor ZZP’ers in de zorg. We werken naar een oplossing en beseffen dat een klacht voor alle betrokken partijen ingrijpend en emotioneel kan zijn. Draag bij aan verbetering van de zorg en de zorgervaring en geef uw cliënten het gevoel en de mogelijkheid dat ze kunnen klagen en de klacht serieus in behandeling wordt genomen.

Aanmelden Klachtenportaal Zorg

ajax-loader