Onze klachtenregelingen:
Kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregelingen. Met ervaren en bekwame klachtenfunctionarissen, klachtencommissies en een erkende geschillencommissie. Professioneel èn persoonlijk.
Klachtenportaal Zorg (KPZ) is de onafhankelijke klachtenregeling voor zzp-ers en kleinschalige zorgvoorzieningen. Met meer dan 10 jaar ervaring en kennis in het voeren van klachtenprocedures in de zorg.
Lees hieronder meer over onze visie, ons team en hoe we worden beoordeeld.
Kortom: KPZ
Beschikbaarheid
Een duidelijke en betaalbare klachtenprocedure binnen Wkkgz, Wmo, Jeugdwet en Wzd
Professioneel
Onafhankelijke en ervaren klachtenfunctionarissen, klachtencommissies en een erkende geschillencommissie
Persoonlijk
Een persoonlijke aanpak voor zorgverleners en hun cliënten die leidt tot écht opgeloste klachten
Visie: ontzorgen
Klachtenportaal Zorg wil met name aan zzp-ers en kleinschalige zorgvoorzieningen een kwalitatief goede, toegankelijke en betaalbare klachtenregeling bieden.
Iedere zorginstelling (groot of klein) of zelfstandige in de zorg (zzp-er) moet een klachtenregeling hebben, maar kan niet altijd zelf zorgen voor een kwalitatief goede, toegankelijke en laagdrempelige regeling.
Voor die partijen wil Klachtenportaal Zorg verschillende klachtenregelingen bieden. Hen wat dat betreft ontzorgen.
Wat is er nodig om tot een oplossing te kunnen komen bij klachten, waar vaak veel frustratie bij komt kijken? Het begint met een luisterend oor en begrip. Vervolgens zijn terzake doende kennis en goede vaardigheden van belang.
Klachtenportaal Zorg werkt uitsluitend met uiterst bekame en begripvolle klachtenfunctionarisen. Onze klachtenfunctionarissen hebben veel ervaring en vakkennis. Bovendien zijn zij zeer bekwaam in mediation. Ze kunnen goed luisteren, naar beide kanten van het verhaal. Zo wordt duidelijker welke wensen, belangen of behoeften er spelen. Vaak lukt het om in gesprek tot de kern van de klacht te komen.
Uit onze ervaring blijkt dat de klacht vaak gebaseerd is op een misverstand of miscommunicatie, in plaats van een fout. Door ervoor te zorgen dat je elkaar weer begrijpt, komt er ook ruimte voor een oplossing waar beide partijen tevreden mee zijn.
Over ons
Wij werken uitsluitend met erkende en ervaren klachtenfunctionarissen. Zij zijn speciaal getraind in het goed luisteren en het bieden van ondersteuning, om tot een passende oplossing te komen, zowel voor de klager als voor de veroorzaker van de klacht.
Al onze medewerkers zijn zich bewust van de impact die een klacht kan hebben, zowel op de cliënt of patiënt als op de zorgverlener.
Ons teamKPZ staat voor laagdrempelig
Een klachtenregeling die laagdrempelig is voor zorgvragers met een klacht, en die voor zorgaanbieders goede kwaliteit biedt èn betaalbaar is.
Met meer dan 10 jaar ervaring en kennis in het voeren van klachtenprocedures in de zorg is Klachtenportaal Zorg de onafhankelijke klachtenregeling voor zzp-ers en kleinschalige zorgvoorzieningen.
Veelgestelde vragenBeoordelingen
Anke Smit
Jacqueline Jansen
Fleur Bunnemeyer
Petra Kooistra-Bakker
Jolijn Bosch
Ilse de Klerk
Waarom KPZ?
In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:
- Klachten die onder de Wkkgz vallen (voorheen zorg vanuit WLZ (Wet langdurige zorg) of vanuit Zvw (Zorgverzekeringswet)). Hierbij werken we met onafhankelijke klachtenfunctionarissen die goed kunnen luisteren en bemiddelen. Als het in de klachtenprocedure niet lukt om tot een oplossing te komen, kan als vervolgstap de klacht ingediend worden bij de erkende Geschillencommissie KPZ;
- Klachten die onder de Jeugdwet vallen. Hierbij we werken met onafhankelijke klachtenfunctionarissen die goed kunnen luisteren en bemiddelen.
De klacht kan eventueel ook direct beoordeeld worden door de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdzorg KPZ; - Klachten die onder de Wmo vallen. Ook hier hebben we een onafhankelijke klachtenfunctionaris paraat staan en kunnen we ondersteunen in een eventuele gang naar de klachtencommissie Wmo.
- Klachten vallend onder de Wzd. Deze klachten moeten worden voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie Wzd (deze klachtenregeling wordt alleen in combinatie met een andere klachtenregeling aangeboden).
Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, onderzoeken we samen, wat de beste weg en de juiste procedure is om de klacht te behandelen en tot het beste resultaat te komen. We vinden een goed gesprek erg belangrijk, daarom gaan we naar cliënten en zorgaanbieders toe, in hun eigen omgeving. Het praat namelijk fijner over zo’n onderwerp in je eigen vertrouwde omgeving. Onze klachtenfunctionarissen werken landelijk.