Geschillencommissie
Bij de Wkkgz
Jouw cliënt heeft in principe geen rechtstreekse toegang tot de geschillencommissie. Uitingen van onvrede moeten eerst worden voorgelegd aan jou als zorgaanbieder, zodat de klachtenprocedure kan worden gestart, al dan niet ondersteund door een klachtenfunctionaris. Als de klachtenprocedure wordt gesloten zonder resultaat, zijn ook de werkzaamheden van de klachtenfunctionaris beëindigd.
Als de klacht door jouw cliënt wordt doorgezet naar de geschillencommissie, neemt deze commissie de zaak volledig over. In tegenstelling tot de klachtenfunctionaris, treedt de geschillencommissie niet op als bemiddelaar. Als lid van Klachtenportaal Zorg heb je toegang tot de erkende geschillencommissie KPZ (zie hieronder voor contactgegevens). Het indienen van “een geschil” (de onopgeloste klacht) bij deze commissie kan alleen als eerst de klachtenprocedure Wkkgz is gevolgd.
De geschillencommissie KPZ
De geschillencommissie KPZ kan een uitspraak doen waar beide partijen zich aan moeten houden, een zogenaamde “bindende” uitspraak. Na deze uitspraak is geen hoger beroep (bv. bij een rechter), meer mogelijk. Er kan eventueel schadevergoeding gevraagd worden (tot maximaal 25.000,–), als deze (aantoonbaar) samenhangt met de ontstane situatie.
Op de website van de geschillencommissie KPZ kan het geschil ingediend worden. Daar vind je ook de procedure: wie een geschil kan indienen, hoe de afhandeling van het geschil gaat en de kosten (griffiegeld € 90,-).
Contact met de geschillencommissie KPZ
E-mail: secretariaat@geschillencommissiekpz.nl
Postadres: Postbus 222, 1600 AE Enkhuizen.
Contact met de geschillencommissie KPZ
Email: secretariaat@geschillencommissiekpz.nl
Postadres: Postbus 222, 1600 AE Enkhuizen.