Klachtenregeling voor de Wzd
Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kunt rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van KPZ kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.
Aanmelding voor de Wzd klachtenregeling kan uitsluitend in combinatie met een klachtenregeling voor Wkkgz of Wmo en/of Jeugdzorg. Informeer naar wat het beste bij je past.
Wat is de Wzd?
Je bent direct aangesloten
Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.
We staan voor je klaar
Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.
Ruime ervaring
Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.
Regel het direct!
De klachtenregeling voor de Wzd van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Hiermee regel je in een keer alle wettelijk verplichte zaken rondom klachten en geschillen waarmee je als zorgaanbieder te maken kan krijgen. Je kunt je aansluiting bij Klachtenportaal Zorg eenvoudig en direct regelen.
Kies een pakket en vul het formulier in. Aanmelding voor de Wzd klachtenregeling kan uitsluitend in combinatie met een klachtenregeling voor Wkkgz, Wmo of Jeugdzorg.
Informeer naar wat het beste bij je past. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.
Volledig ontzorgd
Wat regelt de Wzd voor zorgaanbieders en zorgafnemers?
De Wzd is er om de rechten van mensen te beschermen wanneer zij te maken hebben met onvrijwillige zorg. De maatregelen die onder onvrijwillige zorg genomen kunnen worden, kunnen veel invloed hebben op de kwaliteit van leven van een cliënt. Het is daarom van belang dat een eventuele klacht met extra deskundigheid beoordeeld en behandeld wordt.
De Wzd klachtenregeling is specifiek voor klachten over onvrijwillige zorg. Deze klachten kunnen namelijk niet behandeld worden op basis van de klachtenregeling voor de Wkkgz. Bijvoorbeeld omdat klachten over onvrijwillige zorg voorgelegd moeten worden aan een externe klachtencommissie. Bij KPZ helpen we graag met het adviseren en kiezen van het juiste pakket voor jouw klachtenregeling.
Klachtenregeling Wzd
De Wzd geeft een specifieke regeling voor klachten, zoals over:
het besluit om onvrijwillige zorg in het zorgplan op te nemen;
besluiten over uitvoering van onvrijwillige zorg op basis van het zorgplan of in onvoorziene situaties;
klachten over de beoordeling van de wilsbekwaamheid van een cliënt;
klachten over beslissingen van de Wzd-functionaris.
- het besluit om onvrijwillige zorg in het zorgplan op te nemen;
- besluiten over uitvoering van onvrijwillige zorg op basis van het zorgplan of in onvoorziene situaties;
- klachten over de beoordeling van de wilsbekwaamheid van een cliënt;
- klachten over beslissingen van de Wzd-functionaris.
Volgens de wetgeving Wzd kunnen deze klachten niet behandeld worden volgens de klachtenregeling op basis van de Wkkgz.
Voorafgaand en gedurende de klachtenprocedure kan de cliënt of zijn vertegenwoordiger zich tot de cliëntvertrouwenspersoon wenden voor advies en bijstand.
Deze klachten moeten worden voorgelegd aan een externe klachtencommissie. De externe klachtencommissie doet een bindende uitspraak over klachten en kan de klager een schadevergoeding toekennen.
De klacht kan eventueel nog worden voorgelegd aan de rechtbank. Dit kan gedaan worden door de klager, en ook door de zorgaanbieder, of degene die de beslissing met betrekking tot onvrijwillige zorg heeft genomen.
Na een uitspraak van de rechtbank kan eventueel nog in cassatie worden gegaan, zodat de Hoge Raad een oordeel kan geven over de klacht.
(bron: Klachtrecht in de Wet zorg en dwang | Wet zorg en dwang (Wzd) | Informatiepunt dwang in de zorg, Min. VWS, 2024)
Termijn klachtenprocedure
De datum waarop de klacht is ingediend, geldt als aanvangsdatum van de klachtenprocedure vallend onder de Wzd, waarna de klachtencommissie binnen 2 weken eerst een uitspraak doet omtrent de gegrondheid van de klacht. Als de klacht gegrond is, neemt de klachtencommissie na 4 weken een beslissing over de klacht en eventuele geeiste schadevergoeding zelf. Deze termijn kan alleen worden verlengd, wanneer zowel de klager als de zorgaanbieder daar schriftelijk mee instemmen.
Als de klachtencommissie de klacht ongegrond vindt of als een beslissing uitblijft, kan een cliënt zijn klacht voorleggen aan de rechter.
Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?
Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen van de Wzd en andere wetten die gelden voor de zorg.
Handige informatie over de Wzd
Goede kennis over de Wz stelt je in staat veilige zorg te bieden aan jouw cliënten. Hieronder hebben wij wat handige links geplaatst die je hierbij zouden kunnen helpen.
Deze test van Zorg voor beter geeft je inzicht in jouw huidige kennis over de Wzd. Erg leerzaam en geeft een goede samenvatting van belangrijke informatie rondom de Wzd.
Uitgebreide informatie van het ministerie van VWS over de Wzd is hier te vinden en hier (de Rechtspraak).
Wanneer je tijdens je werk te maken heeft met onvrijwillige zorg en nog niet volledig op de hoogte denkt te zijn van de Wzd, kun je deze gratis e-learning doen.
Loop je tegen knelpunten aan bij het invoeren van de Wzd? Dan kun je het coördinerend team voor de implementatie Wet zorg en dwang inschakelen. Deze ondersteuning wordt geboden door het ministerie van VWS.
De landelijke kennisorganisatie Vilans geeft ook veel nuttige informatie en antwoord op jouw vragen over de Wzd.
De Wzd regelt dat cliënten met een verstandelijke beperking en/of een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie) recht hebben op een cliëntenvertrouwenspersoon. Er zijn vier aanbieders geselecteerd voor het leveren van cliëntenvertrouwenspersonen in alle zorgkantoorregio’s. Een overzicht daarvan vind je hier.
- Deze test van Zorg voor beter geeft u inzicht in uw huidige kennis over de Wzd. Erg leerzaam en geeft een goede samenvatting van belangrijke informatie rondom de Wzd.
- Uitgebreide informatie van het ministerie van VWS over de Wet zorg en dwang is hier te vinden.
- Wanneer u tijdens uw werk te maken heeft met onvrijwillige zorg en nog niet volledig op de hoogte denkt te zijn van de Wzd, kunt u deze gratis e-learning doen.
- Loopt u aan tegen knelpunten bij het invoeren van de Wet zorg en dwang (Wzd)? Dan kunt u het coördinerend team voor de implementatie Wet zorg en dwang inschakelen. Deze ondersteuning wordt geboden door het ministerie van VWS.
- De landelijke kennisorganisatie Vilans geeft ook veel nuttige informatie en antwoord op uw vragen over de Wzd.
- De Wet zorg en dwang regelt dat cliënten met een verstandelijke beperking en/of een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie) recht hebben op een cliëntenvertrouwenspersoon. Er zijn vier aanbieders geselecteerd voor het leveren van cliëntenvertrouwenspersonen in alle zorgkantoorregio’s. Een overzicht daarvan vindt u hier.
Waarom KPZ?
In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:
- Klachten die onder de Wkkgz vallen (zorg vanuit Wlz: Wet langdurige zorg en Zvw: Zorgverzekeringswet). We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen. Onopgeloste klachten kunnen eventueel (als ‘geschil’) voorgelegd worden aan de erkende Geschillencommissie KPZ;
- Klachten die onder de Jeugdwet vallen. We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen, maar we kunnen ook direct de klacht laten beoordelen door de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdzorg KPZ;
- Klachten die onder de Wmo vallen. Ook hier hebben we een onafhankelijke klachtenfunctionaris paraat staan en kunnen we ondersteunen in een eventuele gang naar de klachtencommissie Wmo.
- Klachten vallend onder de Wzd. Deze klachten kunnen worden voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie Wzd.
Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.
Beoordelingen
Anke Smit
Jacqueline Jansen
Fleur Bunnemeyer
Petra Kooistra-Bakker
Jolijn Bosch
Ilse de Klerk
Certificaten
KPZ staat voor
Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.
Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.