Over ons
Klachtenportaal Zorg biedt een luisterend oor, vakkundige bemiddeling en onafhankelijk advies voor kleinschalige zorgverleners en zelfstandige zorgprofessionals. Een klachtenregeling die ervoor zorgt dat klachten goed opgelost kunnen worden.
Wij werken uitsluitend met erkende en ervaren klachtenfunctionarissen. Zij zijn speciaal getraind in het goed luisteren en bieden van ondersteuning, om tot een passende oplossing te komen voor zowel de klager als de zorgaanbieder.
Al onze medewerkers zijn zich bewust van de impact die een klacht kan hebben, zowel op de cliënt of patiënt als op de zorgverlener.
Chantal, de initiatiefnemer van Klachtenportaal Zorg, weet uit haar eigen ervaring als zelfstandige en trainer in de zorg hoe belangrijk het is om juist dan kwalitatief goede en onafhankelijke ondersteuning te krijgen. De wet Wkkgz verplicht zorgverleners een klachtenregeling te hebben, maar bovenal is het voor jou belangrijk om er samen uit te komen – met jouw cliënt – om de klacht ook echt af te kunnen sluiten en de werkrelatie te herstellen of goed te beëindigen.
Het team
Chantal
“Je gevoel volgen is samen makkelijker dan alleen”
Anita
“Lukt het niet linksom dan wel rechtsom’ past wel bij me als doorzetter”
Petra
“Wat je aandacht geeft, groeit”
Angelieke
“Tijdens een bemiddelingsgesprek kan er ruimte ontstaan voor begrip en erkenning, van mens tot mens. Daar ga ik voor.”
Annemarie
“Zelfs als iedereen gelijk heeft, moeten we er nog samen uit zien te komen”
Carla
“Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doet dat ook de ander niet…”
Bart
“Keep the belief in positive thinking”
Marielle
“Een glimlach kost niks extra!”
Peter
“Je laatste fout is je beste leraar”
Sherel
“Kansen creëer je zelf!”
Irène
“Waar ik loop is van nu af aan een weg…” (uit het lied: “Vandaag ben ik gaan lopen” van Acda & de Munnik, 2004)
Onze aanpak
- Je wilt duidelijkheid over bij wie je terecht kunt, welke stappen je volgt binnen de officiële procedure en hoe je daarin begeleid wordt tegen welke investering;
- Je wilt ondersteuning van een ervaren, onafhankelijke klachtenfunctionaris die zorgvuldig luistert, vakkundige bemiddeling biedt, adviseert en tevens beide perspectieven kan vertalen, zodat er weer wederzijds begrip ontstaat. En daarmee ruimte voor een oplossing;
- Je wilt iemand waar je op kunt vertrouwen, iemand die als enig belang heeft om de klacht tot een goed einde te brengen en waar je gemakkelijk contact mee hebt en houdt. Dankzij professionele reflectie voorkom je ook toekomstige klachten.
Deze drie punten waren de uitgangspunten voor de oprichting van Klachtenportaal Zorg. Samen met juristen en mediators bouwden we een klachtenprocedure op die verder gaat dan juridisch ‘veilig zitten’. We voegden – ondanks dat dit eerder niet wettelijk verplicht was – bij oprichting direct een klachtenfunctionaris toe in het proces. En met groot succes: de meeste klachten worden bij ons in de fase van bemiddeling opgelost. Dit scheelt niet alleen tijd, maar vooral ook veel zorgen, frustraties of vervelende recensies.