Klachtenprocedure

Hoe verloopt de klachtenprocedure?

Als je zorgaanbieder is aangesloten bij Klachtenportaal Zorg (wij checken dit), kun je bij ons online je klacht indienen. Afhankelijk van de soort zorg die je krijgt, kan de klachtenprocedure verschillen. De meeste zorg valt onder de Wkkgz. Als je het niet weet of twijfelt, of je wilt eerst informatie neem dan contact met ons op. Welke procedure ook past bij jouw situatie, je kunt altijd rekenen op onze professionele en betrokken begeleiding. Hieronder vind je de klachtenprocedures voor de Wkkgz en de Jeugdwet.

Klachtenprocedure Wkkgz

Klachtenprocedure Wkkgz

Aanvraag

Bemiddelingsfase/ klachtbehandelingsfase

Mogelijke verlenging

Geschillencommissie

Klachtenprocedure Wmo 

Klacht indienen

Na het ontvangen van de klacht voor Klachtenportaal Zorg, krijgt de klacht een eerste beoordeling door het klachtenloket van KPZ. Als er uitsluitend WMO zorg geboden wordt mag de Wmo procedure gevolgd worden. De gemeente beoordeelt welke klachtenprocedure gevolgd dient te worden. Dat kan de Wkkgz of de Wmo procedure zijn. In de Wmo procedure is er een klachtencommissie Wmo en geen mogelijkheid tot vervolg bij de geschillencommissie. In de Wkkgz procedure kan dit wel. De klacht wordt in behandeling genomen en je ontvangt een ontvangstbevestiging van jouw klacht.

Beoordeling van de klacht

Binnen vijf werkdagen wordt er telefonisch of per e-mail contact met je opgenomen over het verloop van de procedure. Afhankelijk van de complexiteit en jouw wensen kiest Klachtenportaal Zorg voor bemiddeling via een onafhankelijke klachtenfunctionaris of directe voordracht voor de klachtencommissie Wmo. Indien je wenst dat de klacht direct voorgedragen wordt voor de klachtencommissie, wordt dat verzoek ingewilligd.

Passende oplossing

Bij de keuze voor bemiddeling wordt de zorgverlener op de hoogte gebracht van de klacht. Daarnaast krijgt hij/ zij de mogelijkheid zijn/haar kant van het verhaal te doen. Er wordt gezocht naar een passende oplossing. Je wordt op de hoogte gebracht van de resultaten van dat gesprek. Ben je tevreden met het resultaat? Dan is de klacht afgehandeld.

Klachtencommissie

Als bemiddeling niet leidt tot de afhandeling van de klacht, kun je ervoor kiezen de klacht voor te leggen aan de klachtencommissie Wmo. Daarbij geldt het Klachtenreglement Klachtenportaal Zorg. De klachtencommissie geeft, na gesprekken met beide partijen, een oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht. Daarnaast geeft de klachtencommissie eventueel aanbevelingen aan de zorgverlener. De commissie geeft geen oordeel over juridische aansprakelijkheid en/of schadevergoeding. Hierna is de klacht afgehandeld

Behandeling van je klacht de de klachtendommissie Wmo is gratis.