Klacht indienen
Klachtenportaal Zorg behandelt alleen klachten over geleverde zorg door zorgaanbieders die zijn aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Op de site van jouw zorgaanbieder kun je vinden waar hun klachtenregeling is ondergebracht. Aan het indienen van een klacht zijn voor jou als klager geen kosten verbonden.
Stappenplan:
Stap 1: Praat met je zorgverlener over jouw klacht, misschien kun je het samen oplossen.
Het lukt niet of je wilt liever niet met je zorgverlener praten: ga dan naar Stap 2.
Stap 2: E-mail je klacht naar Klachtenportaal Zorg of stuur deze per post. Klachtenportaal Zorg leest je klacht en vindt een klachtenfunctionaris voor je.
Stap 3: Praat met de klachtenfunctionaris. Samen verzamel je alle informatie over je klacht. Samen schrijf je een brief voor jouw zorgverlener over de klacht. Jouw zorgaanbieder leest de klacht en schrijft via de klachtenfunctionaris terug met een oplossing. Je kunt nog met je zorgverlener praten waar de klachtenfunctionaris bij is, maar dit hoeft niet.
Stap 4: De zorgaanbieder schrijft alle gemaakte afspraken op in een brief. De klachtenfunctionaris schrijft daarna een afsluitende brief. Ben je hiermee tevreden? Dan is de klacht afgesloten. Is er nog geen goede oplossing? Dan kun je met de brief van de zorgaanbieder naar de geschillencommissie KPZ.
Let op: je mag altijd stoppen tijdens de klachtenprocedure, vertel dit dan aan de klachtenfunctionaris
Klacht indienen over geleverde zorg
Het kan gebeuren dat een behandeling of geleverde zorg niet voldoet aan uw verwachting. Lukt het niet de klacht samen met uw zorgverlener naar tevredenheid op te lossen, dan staan we u graag bij. U kunt dan uw klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg over de geleverde zorg. De ervaren en onafhankelijke klachtenfunctionarissen van Klachtenportaal Zorg vinden persoonlijk contact vanzelfsprekend. Wij komen naar u toe voor een gesprek.
Door zorgvuldig te luisteren en de verschillende perspectieven goed te vertalen, voelt u zich echt gehoord: de basis voor het oplossen van de ontevredenheid met wederzijds begrip.
Heeft u advies of ondersteuning nodig, of wilt u een klacht indienen over de geleverde zorg? Vul het formulier in en we nemen op korter termijn contact met u op.
Klacht indienen over geleverde zorg
Het kan gebeuren dat een behandeling of geleverde zorg niet voldoet aan jouw verwachting. Lukt het niet de klacht samen met jouw zorgverlener naar tevredenheid op te lossen, dan staan we je graag bij.
Je kunt dan jouw klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg over de geleverde zorg. De ervaren en onafhankelijke klachtenfunctionarissen van Klachtenportaal Zorg vinden persoonlijk contact vanzelfsprekend. Wij komen indien gewenst naar je toe voor een gesprek.
Door zorgvuldig te luisteren en de verschillende perspectieven goed te vertalen, voel jij je echt gehoord: de basis voor het oplossen van de ontevredenheid met wederzijds begrip.
Het kan helpen bij het indienen van je klacht als je van te voren alvast nadenkt over wat er is gebeurd, hoe je dat hebt ervaren, wat de gevolgen voor jou waren, waar je nog steeds last van hebt, wat je wilt bereiken met het gesprek en wat je verwacht van de zorgverlener.
Heb je advies of ondersteuning nodig, of wil je een klacht indienen over de geleverde zorg? Vul het formulier in en we nemen op korte termijn contact met je op.
Wat gebeurt er nadat we jouw klacht hebben ontvangen?
Zodra we jouw klacht hebben ontvangen (per e-mail of per post), neemt een van onze onafhankelijke en ervaren klachtenfunctionarissen contact met je op. Hieraan zijn voor jou geen kosten verbonden.
De klachtenfunctionaris onderzoekt de daadwerkelijke klacht en de gewenste oplossing. De rol van de klachtenfunctionaris is die van onpartijdig bemiddelaar. Door zorgvuldig en zonder oordeel te luisteren, en de verschillende perspectieven goed te vertalen, voel jij je weer echt gehoord. Hij of zij overlegt dus ook met de zorgaanbieder. Als je uiteindelijk samen met de klachtenfunctionaris en de zorgaanbieder om tafel gaat, ligt de oplossing vaak al binnen handbereik.
We bereiken het mooiste resultaat als de klachtenprocedure beëindigd mag worden, omdat de klacht naar tevredenheid is opgelost. Gelukkig is dat ook heel vaak het geval: in de praktijk wordt meer dan 90% van de zaken die wij behandelen, door beide partijen naar tevredenheid afgehandeld.
Klachtenformulier
"*" geeft vereiste velden aan
KPZ staat voor
Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.
Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.