Klachtenregeling voor de Wkkgz

Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kan rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg (KPZ) kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.

4,3

/ 5

200+ tevreden klanten

Wat is de Wkkgz?

De Wkkgz regelt een verplichte klachtenregeling voor alle zorg die valt onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz), evenals voor alternatieve geneeswijzen en cosmetische zorg. Je kunt de zelftest doen om te kijken onder welke categorie jouw zorg valt.

Je bent direct aangesloten

Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.

We staan voor je klaar

Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.

Ruime ervaring

Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.

Beoordeeld met een 8,4

Wij worden beoordeeld met een 8,4. Bekijk hier de reviews.

Direct geregeld

De klachtenregeling voor de Wkkgz van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Hiermee regel je in een keer alle wettelijk verplichte zaken rondom klachten en geschillen waarmee je als zorgaanbieder te maken kan krijgen. Kies een pakket en vul het formulier in. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.

Volledig ontzorgd

70,21

excl. btw

/

84,95

incl. btw

Per jaar voor zzp-ers

Eenmalige aanmeldkosten van 19,95

Met een maximaal eigen risico van 295,-

Met deze klachtenregeling voldoe je aan de wettelijke eisen

Meer mensen aansluiten? Bekijk de tarieven hier.

Klacht indienen? Stappenplan:

Stap 1: Praat met je zorgverlener over je klacht, misschien kun je het samen oplossen.
Het lukt niet of je wilt liever niet met je zorgverlener praten.

Stap 2: Stuur je klacht per e-mail of post naar Klachtenportaal Zorg op een manier die voor jou prettig is. Klachtenportaal Zorg leest je klacht en vindt een klachtenfunctionaris voor je.
Stap 3: Praat met de klachtenfunctionaris. Samen verzamel je alle informatie over je klacht en schrijf je een brief over je klacht aan jouw zorgverlener. Je zorgverlener leest de klacht en schrijft via de klachtenfunctionaris terug met een oplossing. Je kunt nog met je zorgverlener praten waar de klachtenfunctionaris bij is, maar dit hoeft niet.

Stap 4: De zorgaanbieder schrijft alle gemaakte afspraken op in een brief. De klachtenfunctionaris schrijft een afsluitende brief. Ben je hiermee tevreden? Dan is de klacht afgesloten. Is er nog geen goede oplossing? Dan kun je met de brief van de zorgaanbieder naar de geschillencommissie KPZ.

Let op: je mag altijd stoppen tijdens de klachtenprocedure, vertel dit dan aan de klachtenfunctionaris

Wat regelt de Wkkgz voor zorgaanbieders en zorgafnemers?

In de Wkkgz staan een aantal verplichtingen voor zorgaanbieders omschreven. Door deze verplichtingen heeft de ontvanger van zorg meer zekerheid over de kwaliteit van de zorg die hij of zij mag verwachten. Ook weet de ontvanger van de zorg door deze wet zeker dat er naar hem of haar geluisterd wordt door een onafhankelijk iemand, als er sprake is van een klacht.
De Wkkgz heeft ook voordelen voor de zorgaanbieder. De wet stelt vast aan welke verplichtingen je als zorgaanbieder moet voldoen waardoor je uiteindelijk betere zorg kan leveren. Daarnaast helpt de Wkkgz te voorkomen dat klachten leiden tot langlopende conflicten. Zo kun je je met een gerust hart richten op het leveren van zo goed mogelijke zorg.
Met de toegankelijke (voor zorgvragers) en betaalbare (voor zorgaanbieders) klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg is alles goed en snel geregeld. Meld je direct aan en kies voor volledige ontzorging met Klachtenportaal Zorg!

Wat is verplicht in de Wkkgz voor jou als zorgaanbieder?

De Wkkgz verplicht iedere zorgaanbieder tot het:

  • Invoeren van een klachtenregeling: zowel informeel als gedegen, onafhankelijk en laagdrempelig;
  • Bieden van toegang tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Bieden van toegang tot een onafhankelijke en door het Ministerie VWS erkende geschillencommissie, die zowel bindende uitspraken doet als een schadevergoeding kan toekennen.
  • Uitgebreider beschreven zijn er ook de volgende verplichtingen:
  • Informatie verstrekken over de kwaliteit van aangeboden zorg. De zorgontvanger kan op basis van deze gegevens een keuze maken tussen zorgaanbieders;
  • Verstrekken van informatie over effecten van behandelingen, evenals incidenten en mogelijke effecten op de gezondheid;
  • Missers en fouten moeten aan de zorgontvanger gemeld worden en ook opgenomen worden in het medisch dossier;
  • De meldplicht aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) is uitgebreider. De zorgaanbieder moet geweld in de zorgrelatie alsmede ontslag van een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren melden bij de inspectie;
  • VIM – Veilig Incidenten Melden: de zorgaanbieder heeft een procedure waarin incidenten op een veilige wijze gemeld kunnen worden;
  • De vergewisplicht: de zorgaanbieder (werk-/opdrachtgever) moet zich vergewissen van het functioneren van zorgverleners in het verleden;
  • Zorgaanbieders moeten binnen 6 weken een beslissing over een klacht nemen;
  • De zorgaanbieder treft schriftelijk een regeling voor zowel de laagdrempelige opvang als afhandeling van klachten;
  • De zorgaanbieder brengt de klachtenregeling onder de aandacht van cliënten.

Wat doet een klachtenfunctionaris?

Het inzetten van een klachtenfunctionaris als bemiddelaar tijdens een klachtenprocedure is vaak de eerste stap in het behandelen van een klacht. Door te luisteren, te adviseren en te bemiddelen zorgt de klachtenfunctionaris ervoor dat jij als zorgaanbieder en de cliënt met een klacht elkaar zo goed mogelijk begrijpen. Vaak zorgt dit er al voor dat de klacht op een prettige manier kan worden opgelost.

Wat doet de geschillencommissie?

Soms is de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet genoeg en kunnen de zorgaanbieder en de cliënt het niet met elkaar eens worden. Dan kan de klacht voorgelegd worden aan een geschillencommissie. Dit is een commissie die zal luisteren naar beide kanten van het verhaal om vervolgens tot een uitspraak te komen waaraan beide partijen zich moeten houden.

Bij Klachtenportaal Zorg is de Stichting Geschilleninstantie KPZ de geschillencommissie van toepassing. Kijk hier voor meer informatie daarover, of kijk hier voor een overzicht van erkende geschillencommissies.

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?

Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen van de Wkkgz en andere wetten die gelden voor de zorg. Ben je benieuwd of de Wkkgz op jou van toepassing is? Doe hier de zelftest.

Waarom KPZ?

In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:

Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.

Beoordelingen

Heel goed geholpen. Serieus genomen en goed contact gehad en gehouden tot het eind. Voel me goed geholpen met een fijn eindresultaat.

Anke Smit

Ik word altijd netjes op de hoogte gehouden van nieuwe dingen en service is ook prima. Zelf tot op heden nog geen direct gebruik hoeven maken van klachtenprotaal, maar mocht het gebeuren, weet ik zeker dat ik goed opgevangen wordt en we tot een goede oplossing zullen komen.

Jacqueline Jansen

Home Instead Thuisservice is sinds 2017 aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Wij ervaren Klachtenportaal Zorg als een betrouwbare en vakkundige partner voor de klachtenregeling, onafhankelijke klachtenfunctionaris en erkende onafhankelijke geschillencommissie.

Fleur Bunnemeyer

Recentelijk aangesloten bij Klachtenportaal Zorg ivm de verplichting voor zelfstandigen in zorg & welzijn om je aan te sluiten bij een klachtenportaal. Vragen werden snel en accuraat beantwoord en de aanmelding was snel gedaan. Ik hoop jullie nooit nodig te hebben maar mocht het toch zo zijn dan vertrouw ik erop snel en goed geholpen te worden.

Petra Kooistra-Bakker

Namens Stichting DrieslagZorg: Het Klachtenportaal Zorg is een hele fijne partner om mee samen te werken. Ze denken mee in maatwerk oplossingen en geven duidelijk advies. Wij zijn zeer tevreden.

Jolijn Bosch

Als Elon (praktijk voor ambulante jeugdhulpverlening) zijn we al een tijdje lid. Gelukkig hebben we nog nooit gebruik hoeven te maken van de diensten die ze bieden, wel geeft het een gerust gevoel dat de kennis voorhanden is mocht het wel nodig zijn. Vriendelijke administratie die je helpt bij vragen bij de aanmelding of veranderingen in je organisatie. Ook als je zelf dingen niet helemaal correct hebt aangeleverd per ongeluk zijn ze geduldig en vragen ze om de juiste papieren.

Ilse de Klerk

Certificaten

KPZ staat voor

Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.

Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.