Klachtenregeling voor de Jeugdzorg
Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kunt rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van KPZ kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.
Wat is de Jeugdwet?
Je bent direct aangesloten
Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.
We staan voor je klaar
Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.
Ruime ervaring
Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.
Regel het direct!
De klachtenregeling voor de Jeugdzorg van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Hiermee regel je in een keer alle wettelijk verplichte zaken rondom klachten en geschillen waarmee je als zorgaanbieder te maken kan krijgen. Je kunt je aansluiting bij Klachtenportaal Zorg eenvoudig en direct regelen. Kies een pakket en vul het formulier in. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.
Volledig ontzorgd
Wat regelt de Jeugdwet voor zorgaanbieders en zorgontvangers?
Wat doet de Klachtencommissie Jeugd?
Volgens de Jeugdwet kan een klacht direct worden voorgelegd aan de Klachtencommissie Jeugd. De klachtencommissie jeugd is een onafhankelijke commissie die klachten over jeugdzorg behandelt. De klachtencommissie zal een ingediende klacht onderzoeken, bepalen of de klacht terecht is en vervolgens aanbevelingen doen over het verbeteren van de situatie.
Bij Klachtenportaal Zorg hebben we de Klachtencommissie Jeugdzorg KPZ. Deze commissie bestaat uit vier ervaren en deskundige personen die samen klachten in behandeling nemen.
Wat doet een klachtenfunctionaris?
Een klachtenfunctionaris is een bemiddelaar die probeert beide partijen in geval van een klacht elkaar beter te laten begrijpen. Het inzetten van een klachtenfunctionaris is onder de Jeugdwet niet verplicht. Bij KPZ bieden we deze mogelijkheid wel aan. De ervaring leert dat veel klachten met behulp van de bemiddeling van een klachtenfunctionaris kunnen worden opgelost. Het inzetten van de klachtencommissie is dan niet nodig.
Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?
Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen van de Wkkgz en andere wetten die gelden voor de zorg. Ben je benieuwd of de Wkkgz op jou van toepassing is? Doe hier de zelftest.
Waarom KPZ?
In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:
- Klachten die onder de Wkkgz vallen (zorg vanuit Wlz: Wet langdurige zorg en Zvw: Zorgverzekeringswet). We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen. Onopgeloste klachten kunnen eventueel (als ‘geschil’) voorgelegd worden aan de erkende Geschillencommissie KPZ;
- Klachten die onder de Jeugdwet vallen. We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen, maar we kunnen ook direct de klacht laten beoordelen door de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdzorg KPZ;
- Klachten die onder de Wmo vallen. Ook hier hebben we een onafhankelijke klachtenfunctionaris paraat staan en kunnen we ondersteunen in een eventuele gang naar de klachtencommissie Wmo.
- Klachten vallend onder de Wzd. Deze klachten kunnen worden voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie Wzd.
Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.
Beoordelingen
Anke Smit
Jacqueline Jansen
Fleur Bunnemeyer
Petra Kooistra-Bakker
Jolijn Bosch
Ilse de Klerk
Certificaten
KPZ staat voor
Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.
Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.