Klachtenregeling voor de Jeugdzorg

Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kunt rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van KPZ kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.

4,3

/ 5

200+ tevreden klanten

Wat is de Jeugdwet?

Klachtenportaalzorg biedt een de verplichte aparte klachtenregeling voor de jeugdzorg. Onder jeugdzorg valt zorg aan jeugdigen (0 -18/23 jaar vallend onder de Jeugdwet (meer informatie: Jeugdzorg in Nederland (Jeugdwet) – Zorgwijzer), bijvoorbeeld wanneer ze hulp nodig hebben bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en omgaan met: psychische problemen en stoornissen; psychosociale- en gedragsproblemen; een lichte verstandelijke of lichamelijke beperking; opvoedingsproblemen. Als je niet zeker weet waar je zorg onder valt helpen we je graag.

Je bent direct aangesloten

Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.

We staan voor je klaar

Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.

Ruime ervaring

Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.

Beoordeeld met een 8,4

Wij worden beoordeeld met een 8,4. Bekijk hier de reviews.

Regel het direct!

De klachtenregeling voor de Jeugdzorg van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Hiermee regel je in een keer alle wettelijk verplichte zaken rondom klachten en geschillen waarmee je als zorgaanbieder te maken kan krijgen. Je kunt je aansluiting bij Klachtenportaal Zorg eenvoudig en direct regelen. Kies een pakket en vul het formulier in. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.

Volledig ontzorgd

70,21

excl. btw

/

84,95

incl. btw

Per jaar

Met een maximaal eigen risico van 295,-

Met dit pakket voldoe je aan de wettelijke eisen

Aanmelden kan meteen, acceptatie binnen 24 uur

Eenmalige aanmeldkosten van 19,95

Bekijk de tarieven die geldig zijn bij meer dan 1 werkzaam persoon hier.

Wat regelt de Jeugdwet voor zorgaanbieders en zorgontvangers?

Op grond van de Jeugdwet is elke jeugdhulpaanbieder en gecertificeerde instelling verplicht een klachtenregeling te treffen voor de behandeling van klachten over gedragingen van hen of van voor hen werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de verlening van jeugdhulp, de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering.
De verplichtingen voor Jeugdhulpaanbieders omtrent klachten hebben zowel voor verleners als voor ontvangers van zorg voordelen. Voor de ontvangers zorgt de Jeugdwet ervoor dat er meer duidelijkheid is over wat zij mogen verwachten. Daarnaast weet de ontvanger van de zorg door deze wet zeker dat er naar hem of haar geluisterd wordt door een onafhankelijk iemand wanneer er sprake is van een klacht. Voor de jeugdhulpaanbieder stelt de jeugdwet regels en richtlijnen vast. Zo kun je als aanbieder toewerken naar het bieden van betere zorg.

Wat doet de Klachtencommissie Jeugd?

Volgens de Jeugdwet kan een klacht direct worden voorgelegd aan de Klachtencommissie Jeugd. De klachtencommissie jeugd is een onafhankelijke commissie die klachten over jeugdzorg behandelt. De klachtencommissie zal een ingediende klacht onderzoeken, bepalen of de klacht terecht is en vervolgens aanbevelingen doen over het verbeteren van de situatie.  

Bij Klachtenportaal Zorg hebben we de Klachtencommissie Jeugdzorg KPZ. Deze commissie bestaat uit vier ervaren en deskundige personen die samen klachten in behandeling nemen.

Wat doet een klachtenfunctionaris?

Een klachtenfunctionaris is een bemiddelaar die probeert beide partijen in geval van een klacht elkaar beter te laten begrijpen. Het inzetten van een klachtenfunctionaris is onder de Jeugdwet niet verplicht. Bij KPZ bieden we deze mogelijkheid wel aan. De ervaring leert dat veel klachten met behulp van de bemiddeling van een klachtenfunctionaris kunnen worden opgelost. Het inzetten van de klachtencommissie is dan niet nodig.

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?

Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen van de Wkkgz en andere wetten die gelden voor de zorg. Ben je benieuwd of de Wkkgz op jou van toepassing is? Doe hier de zelftest.

Waarom KPZ?

In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:

Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.

Beoordelingen

Heel goed geholpen. Serieus genomen en goed contact gehad en gehouden tot het eind. Voel me goed geholpen met een fijn eindresultaat.

Anke Smit

Ik word altijd netjes op de hoogte gehouden van nieuwe dingen en service is ook prima. Zelf tot op heden nog geen direct gebruik hoeven maken van klachtenprotaal, maar mocht het gebeuren, weet ik zeker dat ik goed opgevangen wordt en we tot een goede oplossing zullen komen.

Jacqueline Jansen

Home Instead Thuisservice is sinds 2017 aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Wij ervaren Klachtenportaal Zorg als een betrouwbare en vakkundige partner voor de klachtenregeling, onafhankelijke klachtenfunctionaris en erkende onafhankelijke geschillencommissie.

Fleur Bunnemeyer

Recentelijk aangesloten bij Klachtenportaal Zorg ivm de verplichting voor zelfstandigen in zorg & welzijn om je aan te sluiten bij een klachtenportaal. Vragen werden snel en accuraat beantwoord en de aanmelding was snel gedaan. Ik hoop jullie nooit nodig te hebben maar mocht het toch zo zijn dan vertrouw ik erop snel en goed geholpen te worden.

Petra Kooistra-Bakker

Namens Stichting DrieslagZorg: Het Klachtenportaal Zorg is een hele fijne partner om mee samen te werken. Ze denken mee in maatwerk oplossingen en geven duidelijk advies. Wij zijn zeer tevreden.

Jolijn Bosch

Als Elon (praktijk voor ambulante jeugdhulpverlening) zijn we al een tijdje lid. Gelukkig hebben we nog nooit gebruik hoeven te maken van de diensten die ze bieden, wel geeft het een gerust gevoel dat de kennis voorhanden is mocht het wel nodig zijn. Vriendelijke administratie die je helpt bij vragen bij de aanmelding of veranderingen in je organisatie. Ook als je zelf dingen niet helemaal correct hebt aangeleverd per ongeluk zijn ze geduldig en vragen ze om de juiste papieren.

Ilse de Klerk

Certificaten

KPZ staat voor

Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.

Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.