Klachtenregeling voor de Wmo

Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kunt rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van KPZ kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.

4,3

/ 5

200+ tevreden klanten

Wat is de Wmo?

Zorg die onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) valt, is zorg aan mensen die niet zelfredzaam zijn en die ondersteund worden om zo lang mogelijk thuis te wonen. Als je niet zeker weet waar je zorg onder valt helpen we je graag.

Je bent direct aangesloten

Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.

We staan voor je klaar

Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.

Ruime ervaring

Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.

Beoordeeld met een 8,4

Wij worden beoordeeld met een 8,4. Bekijk hier de reviews.

Regel het direct!

De klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Zowel wanneer je volledige als wanneer je gedeeltelijke WMO-zorg verleent, kun je bij ons terecht. Je kunt je aansluiting bij Klachtenportaal Zorg eenvoudig en direct regelen. Kies een pakket en vul het formulier in. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.

Volledig ontzorgd

70,21

excl. btw

/

84,95

incl. btw

Per jaar

Met een maximaal eigen risico van 295,-

Met dit pakket voldoe je aan de wettelijke eisen

Aanmelden kan meteen, acceptatie binnen 24 uur

Eenmalige aanmeldkosten van 19,95

Bekijk de tarieven die geldig zijn bij meer dan 1 werkzaam persoon hier.

De klachtenprocedure vallend onder de WMO

Zorg kan ofwel onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg vallen (de Wkkgz) ofwel onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) of Jeugdzorg. Dat heeft gevolgen voor het verloop van de klachtenprocedure. Zodra jij of jouw cliënt contact opneemt, zorgen wij direct voor de bij jouw zorg passende procedure. Welke procedure ook past bij jouw situatie, je kunt altijd rekenen op professionele, onafhankelijke en betrokken begeleiding.

Via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), worden mensen die niet zelfredzaam zijn ondersteund, zodat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De eisen aan de klachtenregeling voor zorgaanbieders die WMO-zorg leveren, kunnen per gemeente verschillen, maar het is in ieder geval vereist dat de zorgaanbieders aan hun cliënten toegang kunnen bieden tot een WMO-klachtencommissie die een oordeel kan geven over de mate van gegrondheid van de klacht. Een WMO-klachtenregeling is alleen van toepassing op zorgaanbieders en zorginstellingen die uitsluitend WMO-zorg bieden.

Bied je ook andere zorg die niet onder de WMO valt? Dan geldt de Wkkgz-klachtenregeling voor jou. Aangezien de Wkkgz-klachtenregeling de meest volledige klachtenregeling is, mag een volledige WMO-zorgaanbieder er ook voor kiezen de Wkkgz-klachtenregeling toe te passen. 

Meer over Wkkgz lees je hier.

WMO of Wkkgz?

WMO of Wkkgz?

Indien je gedeeltelijk WMO zorg verleent weet je wellicht niet zeker of je je moet houden aan de richtlijnen van de WMO of van de Wkkgz. Met de klachtenregeling van KPZ zorgen we er samen voor dat jij voldoet aan alle verplichtingen die horen bij de zorg die jij verleent. Laat onze experts je helpen met het kiezen van de juiste regeling zodat jij zorgeloos goede zorg kunt blijven verlenen.

Wat doet de Klachtencommissie WMO?

De klachtencommissie WMO is een onafhankelijk orgaan dat klachten behandelt over de geleverde WMO-zorg. Deze commissie onderzoekt de klacht en werkt op basis van het principe hoor-wederhoor, geeft een oordeel en doet eventueel aanbevelingen aan de zorgverlener. De klachtencommissie geeft geen oordeel over juridische aansprakelijkheid of over een schadevergoeding. Bij het inschakelen van de commissie komt de klacht voor in een zitting.

De klachtencommissie WMO bestaat uit 

een onafhankelijk voorzitter/ jurist plus;

 een secretaris, een junior jurist;

 twee onafhankelijke commissieleden.

  • een onafhankelijk voorzitter/ jurist plus;
  •  een secretaris, een junior jurist;
  •  twee onafhankelijke commissieleden.

Termijn

De datum waarop de klacht is ingediend geldt als aanvangsdatum van de klachtenprocedure vallend onder de WMO, waarbij de termijn van 8 weken van kracht gaat.

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?

Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen die van toepassing zijn op de zorg die jij aanbiedt.

Waarom KPZ?

In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:

Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.

Beoordelingen

Heel goed geholpen. Serieus genomen en goed contact gehad en gehouden tot het eind. Voel me goed geholpen met een fijn eindresultaat.

Anke Smit

Ik word altijd netjes op de hoogte gehouden van nieuwe dingen en service is ook prima. Zelf tot op heden nog geen direct gebruik hoeven maken van klachtenprotaal, maar mocht het gebeuren, weet ik zeker dat ik goed opgevangen wordt en we tot een goede oplossing zullen komen.

Jacqueline Jansen

Home Instead Thuisservice is sinds 2017 aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Wij ervaren Klachtenportaal Zorg als een betrouwbare en vakkundige partner voor de klachtenregeling, onafhankelijke klachtenfunctionaris en erkende onafhankelijke geschillencommissie.

Fleur Bunnemeyer

Recentelijk aangesloten bij Klachtenportaal Zorg ivm de verplichting voor zelfstandigen in zorg & welzijn om je aan te sluiten bij een klachtenportaal. Vragen werden snel en accuraat beantwoord en de aanmelding was snel gedaan. Ik hoop jullie nooit nodig te hebben maar mocht het toch zo zijn dan vertrouw ik erop snel en goed geholpen te worden.

Petra Kooistra-Bakker

Namens Stichting DrieslagZorg: Het Klachtenportaal Zorg is een hele fijne partner om mee samen te werken. Ze denken mee in maatwerk oplossingen en geven duidelijk advies. Wij zijn zeer tevreden.

Jolijn Bosch

Als Elon (praktijk voor ambulante jeugdhulpverlening) zijn we al een tijdje lid. Gelukkig hebben we nog nooit gebruik hoeven te maken van de diensten die ze bieden, wel geeft het een gerust gevoel dat de kennis voorhanden is mocht het wel nodig zijn. Vriendelijke administratie die je helpt bij vragen bij de aanmelding of veranderingen in je organisatie. Ook als je zelf dingen niet helemaal correct hebt aangeleverd per ongeluk zijn ze geduldig en vragen ze om de juiste papieren.

Ilse de Klerk

Certificaten

KPZ staat voor

Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.

Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.