Klachtenregeling voor de Wmo
Iedere zorgaanbieder kan weleens te maken krijgen met klachten. Het is dan fijn om te weten dat je kunt rekenen op een goede klachtenregeling. Met de klachtenregeling van KPZ kun je erop vertrouwen dat je alle wettelijk verplichte klachtenprocedures op orde hebt. Daarnaast staan we voor je klaar met professionele ondersteuning. Zo kun jij zorgeloos je werk blijven uitoefenen.
Wat is de Wmo?
Je bent direct aangesloten
Na je (on line) aanmelding ben je direct aangesloten bij onze klachtenregeling.
We staan voor je klaar
Ons team staat klaar om je met persoonlijke aandacht te ondersteunen.
Ruime ervaring
Ons team heeft al ruim 10 jaar ervaring.
Regel het direct!
De klachtenregeling van Klachtenportaal Zorg is een betaalbare en complete klachtenregeling. Zowel wanneer je volledige als wanneer je gedeeltelijke WMO-zorg verleent, kun je bij ons terecht. Je kunt je aansluiting bij Klachtenportaal Zorg eenvoudig en direct regelen. Kies een pakket en vul het formulier in. Je bent meteen lid als het volledig ingevulde en ondertekende aanmeldformulier in onze inbox zit. Je ontvangt binnen twee werkdagen bevestiging.
Volledig ontzorgd
De klachtenprocedure vallend onder de WMO
Zorg kan ofwel onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg vallen (de Wkkgz) ofwel onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) of Jeugdzorg. Dat heeft gevolgen voor het verloop van de klachtenprocedure. Zodra jij of jouw cliënt contact opneemt, zorgen wij direct voor de bij jouw zorg passende procedure. Welke procedure ook past bij jouw situatie, je kunt altijd rekenen op professionele, onafhankelijke en betrokken begeleiding.
Via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), worden mensen die niet zelfredzaam zijn ondersteund, zodat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De eisen aan de klachtenregeling voor zorgaanbieders die WMO-zorg leveren, kunnen per gemeente verschillen, maar het is in ieder geval vereist dat de zorgaanbieders aan hun cliënten toegang kunnen bieden tot een WMO-klachtencommissie die een oordeel kan geven over de mate van gegrondheid van de klacht. Een WMO-klachtenregeling is alleen van toepassing op zorgaanbieders en zorginstellingen die uitsluitend WMO-zorg bieden.
Bied je ook andere zorg die niet onder de WMO valt? Dan geldt de Wkkgz-klachtenregeling voor jou. Aangezien de Wkkgz-klachtenregeling de meest volledige klachtenregeling is, mag een volledige WMO-zorgaanbieder er ook voor kiezen de Wkkgz-klachtenregeling toe te passen.
WMO of Wkkgz?
WMO of Wkkgz?
Wat doet de Klachtencommissie WMO?
De klachtencommissie WMO is een onafhankelijk orgaan dat klachten behandelt over de geleverde WMO-zorg. Deze commissie onderzoekt de klacht en werkt op basis van het principe hoor-wederhoor, geeft een oordeel en doet eventueel aanbevelingen aan de zorgverlener. De klachtencommissie geeft geen oordeel over juridische aansprakelijkheid of over een schadevergoeding. Bij het inschakelen van de commissie komt de klacht voor in een zitting.
De klachtencommissie WMO bestaat uit
een onafhankelijk voorzitter/ jurist plus;
een secretaris, een junior jurist;
twee onafhankelijke commissieleden.
- een onafhankelijk voorzitter/ jurist plus;
- een secretaris, een junior jurist;
- twee onafhankelijke commissieleden.
Termijn
De datum waarop de klacht is ingediend geldt als aanvangsdatum van de klachtenprocedure vallend onder de WMO, waarbij de termijn van 8 weken van kracht gaat.
Waar moet je op letten bij het afsluiten van een klachtenregeling?
Bij het afsluiten van een klachtenregeling is het van belang dat de regeling van toepassing is op de zorg die jij aanbiedt. Met de klachtenregeling van KPZ ben je ervan verzekerd dat je voldoet aan alle eisen en verplichtingen die van toepassing zijn op de zorg die jij aanbiedt.
Waarom KPZ?
In een enkel geval is er meer nodig om de klacht tot een goed einde te brengen. Voor elk domein hebben wij een volledige procedure met ondersteuning:
- Klachten die onder de Wkkgz vallen (zorg vanuit Wlz: Wet langdurige zorg en Zvw: Zorgverzekeringswet). We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen. Onopgeloste klachten kunnen eventueel (als ‘geschil’) voorgelegd worden aan de erkende Geschillencommissie KPZ;
- Klachten die onder de Jeugdwet vallen. We hebben een onafhankelijke klachtenfunctionaris die kan bemiddelen, maar we kunnen ook direct de klacht laten beoordelen door de onafhankelijke klachtencommissie Jeugdzorg KPZ;
- Klachten die onder de Wmo vallen. Ook hier hebben we een onafhankelijke klachtenfunctionaris paraat staan en kunnen we ondersteunen in een eventuele gang naar de klachtencommissie Wmo.
- Klachten vallend onder de Wzd. Deze klachten kunnen worden voorgelegd aan de onafhankelijke klachtencommissie Wzd.
Wanneer er een klacht binnenkomt bij Klachtenportaal Zorg, bekijken we samen met de zorgaanbieder volgens welke procedure gehandeld moet worden. We gaan naar cliënten en zorgaanbieders toe om een goed gesprek mogelijk te maken in een veilige omgeving. We werken landelijk.
Beoordelingen
Anke Smit
Jacqueline Jansen
Fleur Bunnemeyer
Petra Kooistra-Bakker
Jolijn Bosch
Ilse de Klerk
Certificaten
KPZ staat voor
Een kwalitatief goede, toegankelijke èn betaalbare klachtenregeling.
Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al je vragen en geven je alle informatie die je nodig hebt om tot een goede keuze te komen.