Veelgestelde vragen
Soorten Klachtenregelingen
De Wtza is de nieuwe Wet toetreding nieuwe zorgaanbieders. De uitvoering van de Wtza valt niet onder de diensten van Klachtenportaal Zorg. Hier vind je meer informatie over deze nieuwe wet.
Je voldoet aan de eisen die de Wkkgz stelt op het gebied van klachten en geschillen in de regeling. Lees hier meer over wat je kunt verwachten van Klachtenportaal Zorg indien je bent aangesloten voor een klachtenregeling.
Financiële vragen
Hier vindt je alle tarieven en andere prijsafspraken zoals eigen risico. Krijg je een klacht die valt onder Wkkgz, WMO of Jeugdzorg? Dan betaal je een eigen risico van maximaal €150,00 voor afwikkeling met een klachtenfunctionaris. Wordt de klacht voorgelegd aan de klachtencommissie of geschillencommissie, dan wordt de rest van jouw eigen risico in rekening gebracht. Indien de klacht onder de Wzd valt, wordt het volledige eigen risico in 1 keer in rekening gebracht. Dit zijn de enige kosten die je maakt.
Lidmaatschap en opzegging
Wanneer je bent ingeschreven als lid bij Klachtenportaal Zorg geef je de cliënt de mogelijkheid een klacht op de juiste wijze te laten behandelen. In het kalenderjaar dat jij ingeschreven staat heb je recht op toegang tot de klachtenregelingen Wkkgz, Jeugdzorg, WMO en als extra optie Wzd. Dit houdt in dat je begeleiding krijgt die past bij jouw specifieke organisatie en situatie en gebruik kunt maken van een klachtenfunctionaris, Klachtencommissie WMO en – Jeugd, en geschillencommissie.
Jouw lidmaatschap loopt per kalenderjaar. Dat wil zeggen dat jouw lidmaatschap per aansluitdatum tot en met 31 december van hetzelfde jaar loopt. Je ontvangt een inschrijfbewijs per e-mail wanneer jouw aanmelding is verwerkt. Jouw lidmaatschap loopt automatisch door in het nieuwe jaar, je krijgt dan een nieuwe factuur en een nieuw inschrijfbewijs voor het nieuwe kalenderjaar.
Als je in de loop van het jaar lid wordt, dan geldt een aangepast tarief. Dit tarief wordt op een aantal momenten in het jaar naar rato door Klachtenportaal Zorg vastgesteld. Het volledige bedrag van de eenmalige inschrijfkosten zijn altijd verschuldigd.
Aanmelden kan eenvoudig via onze website. Hiervoor hoef je alleen jouw persoons-en bedrijfsgegevens door te geven. Vermeld hierbij hoeveel mensen werkzaam zijn bij je bedrijf (denk hierbij ook aan zzp’ers, vrijwilligers en stagiaires). Klik hier om je aan te melden voor de klachtenregeling bij Klachtenportaal Zorg. Je krijgt een inschrijfbewijs zodra jouw aanmelding is verwerkt. In het vervolg krijg je voor het volgende kalenderjaar een nieuw bewijs per e-mail in de eerste helft van januari.
Wijzigingen kunnen worden doorgegeven per e-mail via info@klachtenportaalzorg.nl of via het contactformulier op de website. Je bent als zorgaanbieder verantwoordelijk voor het doorgeven van het juiste aantal werkzame personen en jouw contactgegevens.
Je kunt jouw lidmaatschap bij KPZ eenvoudig opzeggen door ons per e-mail info@klachtenportaalzorg.nl of via het contactformulier op de hoogte te stellen, uiterlijk vóór 1 december voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar. We sturen altijd een bevestiging van ontvangst en verwerking van de opzegging.
Technische vragen
Soms lukt het niet om de aanmelding via de website af te ronden en krijg je een leeg scherm te zien. Dit kan aan jouw browser liggen, vaak is dat Safari. Wanneer je een browser gebruikt, zoals Safari of Chrome, wordt er informatie van websites in het cachegeheugen en in cookies opgeslagen. Als je het cachegeheugen en cookies wist, worden bepaalde problemen opgelost, zoals laad- of opmaakproblemen op sites. Lukt dit niet? Probeer het aanmelden dan via een andere browser. Voorbeelden van andere browsers zijn Edge, Firefox en Chrome.
Met het e-mailadres waarmee je een account hebt aangemaakt kun je bij het inloggen een nieuw wachtwoord aanvragen. Lukt dit niet? Neem dan contact op, dan sturen wij je een e-mail waarmee je opnieuw kunt inloggen.
We plaatsen jouw logo met een link naar jouw website alleen op jouw verzoek op onze website. Ben je aangesloten bij Klachtenportaal Zorg en wil je dit vermeld hebben op de site van Klachtenportaal Zorg? Stuur dan een e-mail naar info@klachtenportaalzorg.nl met daarin jouw logo en de URL van jouw website.
Overige vragen
In de eerste helft van januari van het nieuwe jaar ontvang je het nieuwe bewijs van inschrijving op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Het inschrijfbewijs geldt voor het hele nieuwe kalenderjaar. Tevens ontvang je in januari de factuur en de actuele documenten op het e-mailadres dat bij ons bekend is.
De tarieven die we hanteren voor een aansluiting bij Klachtenportaal Zorg zijn gebaseerd op het aantal werkzame personen in de organisatie. Ook zzp’ers, stagiaires en vrijwilligers vallen hieronder. Mantelzorgers hoeven niet te worden geteld, zij vallen niet onder de wettelijke klachtenregeling. Hier vind je meer informatie over de tarieven voor aansluiting bij Klachtenportaal Zorg.
Het is bij wet bepaald (Wkkgz) dat cliënten (of vertegenwoordigers van cliënten) een klacht over zorg op een laagdrempelige wijze en volgens gestelde eisen moeten kunnen laten behandelen. Jij, als zorgaanbieder, bent verplicht dit te regelen. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) handhavend optreden, een straf of een sanctie opleggen.
Check hier of je onder de Wkkgz valt of bijvoorbeeld onder Jeugdzorg.
Je kunt aanbieders beoordelen op aanpak, ervaring, onafhankelijkheid en prijs. Klachtenportaal Zorg is gespecialiseerd in een aanpak waarbij de inzet van een ervaren en onafhankelijke klachtenfunctionaris centraal staat waar dit mogelijk is. Daardoor worden de meeste klachten naar tevredenheid opgelost, zowel voor de cliënt als voor de zorgaanbieder. Lidmaatschap bij Klachtenportaal Zorg werkt met onafhankelijke en zeer ervaren klachtenfunctionarissen en biedt waar nodig ook klachtencommissies. Wij maken van tevoren duidelijke prijsafspraken, zodat je weet waar je aan toe bent.