29-September -2016 – Amsterdam Art Center

 VOL

Met ingang van 01-01-2017 is het overgangsjaar van de Wet Klachten Cliënten Zorgsector voorbij en dient iedere zorgaanbieder te voldoen aan de eisen die de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorgsector stelt.

Wat veranderd er eigenlijk allemaal en waar moet je aan voldoen, binnen de Wkkgz?

Op 29 september krijgt u veel uitleg over de wet en de eisen die er aan de Zorgaanbieder worden gesteld op het gebied van kwaliteit, klachten en geschillen. U krijgt inspraak in de handreiking m.b.t. kwaliteitssystemen van het Ministerie.

Een volledig verzorgd congres op een prachtige en makkelijk bereikbare locatie, met als afsluiting een  vrolijke en luchtige workshop over hoe je je gedachten effectief kunt inzetten.

Het congres wordt mogelijk gemaakt door Klachtenportaal Zorg in samenwerking met het Ministerie VWS

logo       VWS_Logo

 

 

Programma

14:00     Ontvangst

14:15     Welkom

14:30     Inzicht en inspraak in de vereisten uit de Wkkgz m te beschikken over een kwaliteitssysteem.  Hr Peter de Groot, Directie Markt en Consument Ministerie VWS

Denk en ontwikkel mee aan de invulling van uw eigen kwaliteitssysteem als ZZP’er in de zorg!

In dit programmaonderdeel wordt er bekeken op welke manier ZZP’ers invulling kunnen geven aan het vereiste uit de Wkkgz om te beschikken over een kwaliteitssysteem. Het gaat om:

  • Bijhouden van cliëntendossiers
  • Registreren van resultaten van behandelingen
  • Het veilig incidenten melden
  • Het reflecteren op resultaten/ incidenten/ klachten
  • Verbeteringen doorvoeren

Het doel is te komen tot een handreiking kwaliteitssysteem Wkkgz voor ZZP’ers dat erop gericht is aan de wet te voldoen, met zinvolle maatregelen, maar zonder overbodige bureaucratie.

Na de uitleg wordt er geïnventariseerd welke onderdelen van een kwaliteitssysteem er al gangbaar zijn en de input van ZZP’ers en VWS worden  op elkaar afgestemd.

Wilt u iets uit uw praktijk delen of presenteren m.b.t. de genoemde kwaliteitssysteem onderdelen (bijhouden van het cliëntendossier, registreren van resultaten van behandelingen etc) , dan is dat zeer welkom.

U mag dit van te voren melden via info@klachtenportaalZorg.nl, of meenemen op 29-9-2016.

In samenwerking met de ZZP’ers die aangeven daarin te willen meewerken wordt de handreiking Kwaliteitssysteem Wkkgz gemaakt om uiteindelijk onder ZZP’ers in de zorg verspreid te worden.

17:00 Pauze met een uitgebreid en vers broodjes buffet

18:00 Klachtenportaal Zorg, Chantal Geertman, Oprichtster klachtenregeling ZZP’ers en kleinschalige Zorgvoorzieningen.

Dit programmaonderdeel gaat over de wijzigingen in de wet m.b.t. Klachten en geschillen van cliënten jegens zorgaanbieders.

De klachtenregeling en de procedure gaat er in 2017 anders uitzien. De grote verschillen zijn:

  • De onafhankelijke klachtenfunctionaris wordt verplicht
  • De klachtencommissie is niet meer verplicht
  • Aansluiting bij een erkende Geschilleninstantie is verplicht, deze doet bindende uitspraken en kan schadeclaims toekennen.

Behalve de wijzigingen in de wet worden er praktijk voorbeelden van klachten en klachtenprocedures besproken

Er is voldoende ruimte voor het stellen van vragen.

19:30 “De kracht van gedachten voor ZZP-ers in de Zorg” Marja Ruijterman

Een luchtige en vrolijke workshop over hoe je  je gedachten in kunt zetten voor alles wat we doen. Je leert hoe je snel en effectief je gedachten kunt sturen in plaats van te piekeren. Hoe je in een lastige of spannende situatie jezelf tot rust meteen tot rust kunt brengen zodat je overzicht hebt en wijs zult reageren. Hoe je van het leven en je werk kunt genieten ook als de omstandigheden niet altijd optimaal zijn.  www.marjaruijterman.nl

Over Marja:  In 1993 startte ik als trainer en coach na dat ik een aantal jaren had geleerd hoe ik op een andere manier in het leven kon staan. Inmiddels heb ik voor verschillende organisaties trainingen gegeven en mensen gecoacht op het gebied van stresspreventie, communicatie en zelfontwikkeling. Oa bij de ING, KPN, verschillende gemeentes, talloze zorgcentra, VU, Politie (coachopleiding) en Belastingdienst (opleiding communicatie voor inspecteurs) en werk met mensen die burn-out dreigen te raken of terugkomen in hun werk na een burn-out.

Gaf twee boeken met verhalen uit over wat ik meemaak in het trainersvak en in mijn persoonlijke leven ter lering en vermaak en sinds kort geef ik een voorstelling ‘Soulstory’ waar ik het land mee in ga.

20:30 Afsluiting en ontvangst “Zorg, een Positief verhaal”

Algemeen

Prijsinformatie

Prijs niet leden Klachtenportaal Zorg                                     €149.95

  • Snelle aanmelders t/m 12 september €134.95

Prijs leden Klachtenportaal Zorg                                             €129.95

  • Snelle aanmelders t/m 12 september €105.95

N.B. leden van Klachtenportaal Zorg kunnen de Zorg Positief spaarkaart gebruiken. 1 aangebracht lid geeft 10% korting, 2 aangebrachte leden 20% korting etc. (De korting voor een aangebracht lid kan eenmaal worden gebruikt en is niet overdraagbaar)

Locatie

Amsterdam Art Centre

Donauweg 23

1043 AJ Amsterdam

www.amsterdamartcenter.nl

Gratis parkeren op eigen terrein max 70 plekken

Op loop afstand vanaf Station Sloterdijk 8 minuten

Datum en tijden:

29 september 2016 van 14:15 tot 20:30

Inclusief:

Koffie, thee, water en frisdrank

Een vers en uitgebreid broodjes buffet

Aanmelden:

Door een e-mail te sturen naar info@klachtenportaalzorg.nl

o.v.v. Congres WKKGZ , Kwaliteit en Klachten Zorg in 2017

Gegevens: Naam, adres, eventueel het ID ( lidmaatschapsnummer van Klachtenportaal Zorg)

 

Dit bericht is gepost in Wkkgz. Bookmark de link.
ajax-loader